Infraktioner

Hvad er infraktioner?
Infraktioner i tænder kan sammenlignes med de revner man ofte ser i køkkenporcelæn. De kan være synlige uden, at det betyder noget for styrken af porcelænet.

Samme forhold gælder tænder, idet man tit ser små revner eller infrationslinier i tænderne uden det betyder noget for tandens styrke. Hvis man ser nærmere på fortænderne vil man ofte kunne se små revner.

Hvorfor kommer infraktioner?
Infraktioner kommer af belastning og derfor er kind-
tænderne mest udsatte.

Store fyldninger i tænderne er også en medvirkende årsag.

Skærer eller presser man tænder, så er der en risiko for man kan få infraktioner, der giver symptomer.

Hvordan mærker man infraktioner?
Man mærker infraktioner ved at man ikke rigtigt kan tygge med tanden. Rammer man er hård kerne kan det gøre ondt. Tanden er ofte kuldefølsom.

Behandling og sværhedsgrader.
  • Infraktion uden symptomer - kræver ingen behandling
  • Infraktion, hvor man er følsom for kulde og lette smerter ved tygning. Kræver aflastning af tanden i bid, hvor tandlægen besliber den pågældende eller modstående tand, så den ikke rammer så hårdt. Dette forebygger infraktionen udvikler sig til næste stadie.
  • Infraktion, hvor tanden er stærkt kuldefølsom, og hvor man ikke kan tygge med den, og typisk tygger i den anden side. Her skal tanden aflastes, og man kan forsøge med en plastfyldning eller krone på tanden. Plasten limer revnen sammen, og kronen låser revnen helt fast.
  • Infraktion, hvor nerven i tanden er blevet så irriteret, at den skal fjernes, dvs. rodbehandles. Herefter laves plast eller krone
  • Infraktion hvor tanden er flækket helt i gennem. Her fjernes tanden.

Denne film viser hvorledes en infraktion ser ud når den er symptomgivende. Der kan godt knække et stykke af tanden, der hvor revnen er, og hvis det sker forsvinder smerterne ofte, såfremt der ikke er komplikationer til nerven.