Caries

Hvad er caries?
Caries eller huller i tænderne er den tandsygdom man bedst kender. I dag er den heldigvis ikke så almindelig som den var for nogle år siden pga. fluortandpasta og forbedrede muligheder med forebyggelse.

Caries opstår når bakterier sætter sig på tandens overflade. Bakterierne producerer syre, når de omsætter sukkerstoffer fra føen, og syren laver huller i tænderne.

Hullet i tanden kommer gradvist og opdages først som en misfarvning, der enten kan være hvid eller mørk. Misfarvningen er porøs og opdages af tandlægen, når han mærker efter med sonden eller puster tanden tør.

Hvordan mærker man caries?
Efterhånden som hullet bliver større mærker man ofte en isning eller skærende smerte for koldt eller varmt. Nogen gange mærker man ikke cariesangrebet, idet nerven i tanden langsomt dør.

Man kan naturligvis også mærke caries som et fysisk hul. Man kan have en fornemmelse af, at der er knækket noget af tanden eller der altid sætter sig noget fast.

Hvordan behandles caries?
Caries behandling er afhængig af hvilket stadie det befinder sig i.

1. stadie hvor der kun er tale om et overfladisk angreb i den yderste emalje behandles med fluor, samt med god mundhygieje hjemme.

Korrekt tandbørstning og brug af tandtråd er vigtigt for et vellykket resultat, da det har vist sig, at cariesangreb i de tidligere stadier kan "gå i sig selv", hvis der holdes godt rent, man siger hullet remineraliserer. Fluor fremmer processen.

2. stadie hvor hullet er trængt ind i tandbenet (dentinen), kan stadig behandles med fluor og renhold, men ofte er tandlægen nøt til at bore det syge tandvæv væk, og erstatte det med en fyldning.

I dag benyttes oftest plast, men er hullet større kan det blive nøvendigt med støbt indlæg eller kroneAmalgamfyldning kan også benyttes, selvom der er diskussion om indholdet af kviksølv.

3. stadie hvor hullet er nået ind til tandnerven kræver behandling af nerven før der laves en fyldning. Dette kaldes en rodbehandling. Det er nøvendigt at fjerne nerven, da der er trængt bakterier ind i den, og denne infektion ikke forsvinder forsvinder af sig selv. Dette kaldes en rodbehandling Nerven kan være dø eller levende. Hvis nerven er levende bedøver tandlægen skånsom tanden. Er man lidt heldig, og hullet kun lige akurat er nået ind i nærheden af nerven kan tandlægen forsøge med en bunddækning af calciumhydoxid, der måske kan stoppe hullet og redde nerven. Dette hedder inddirekte ekskavering af hullet, men lykkes ikke altid.

Caries stadier
Denne film viser udviklingen af caries i tanden indtil angrebet når nerven, og giver tandpine.